Het effect van de mate van verbale verankering in logo’s van non-profitorganisaties.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2019-06-07
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Het doel van dit onderzoek was om te achterhalen of de mate van verbale verankering in logo’s van non-profitorganisaties een effect heeft op de logowaardering en donatie-intentie van Nederlandse studenten. Onder het begrip logowaardering werden in dit onderzoek de attitude ten opzichte van het logo, de attitude ten opzichte van de organisatie en de gepercipieerde fit met de kernwaarden geschaard. De volgende onderzoeksvraag werd dan ook opgesteld: “In hoeverre beïnvloedt de mate van verbale verankering in logo’s van non-profitorganisaties de logowaardering en donatie-intentie onder Nederlandse studenten?”. Om het effect van de mate van verbale verankering op de logowaardering en donatie-intentie te meten werd een experiment uitgevoerd met de mate van verbale verankering als tussenproefpersoon-factor en de organisatie als binnenproefpersoon-factor (N = 89). De mate van verbale verankering kende drie niveaus, namelijk geen, gemiddeld en hoog. Deze condities werden toegepast op twee organisatielogo’s (Red Cross, Save the Children). Op basis van de resultaten van dit experiment kan geconcludeerd worden dat de mate van verbale verankering geen significant effect heeft op de logowaardering en de donatie-intentie van Nederlandse studenten. Wel werd er voor attitude t.o.v. het logo, attitude t.o.v. de organisatie en donatie-intentie een effect van organisatie gevonden. Participanten waardeerden het logo van Save the Children hoger, maar ze waardeerden juist de organisatie Red Cross hoger. Ook de donatie-intentie lag hoger voor Red Cross. Vervolgonderzoek zou duidelijkere effecten van mate van verbale verankering kunnen verkrijgen door de bias van organisatie uit te sluiten.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren