Meer of minder marokkaans in reclame-uitingen

Keywords
No Thumbnail Available
Issue Date
2019-06-07
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Als je Marokkaans klinkt, werd je vroeger vaak geassocieerd met onintelligent, laagopgeleid en weinig competent (Grondelaers, Van Gent & Van Hout, 2015). Echter hebben enkele sociaal-culturele ontwikkelingen ervoor gezorgd dat dit beeld rondom het Marokkaanse accent langzaam aan het vervagen is. Hierdoor is er meer waardering gekomen voor het Arabische “bad ass”cool. Het Marokkaanse accent beschikt namelijk over een modern prestige dat geassocieerd wordt met een lage status en een hoge mate van “macho”cool (Grondelaers & Van Gent, 2019). Deze moderne ideologie heeft geleid tot een aantal bijzondere taalveranderingen in zowel België als Nederland. Maar kan dit prestige ook buiten de sociolinguïstiek gevonden worden? Door middel van een aantal experimenten met radioreclames is er onderzocht in hoeverre het Marokkaanse accent commercieel exploiteerbaar is. Hierbij zijn er drie onafhankelijke variabelen opgenomen, namelijk: Accent (Marokkaans, Randstedelijk en Neutraal), Leeftijd doelgroep (18-30 jaar en 50-65 jaar) en Merk (Gentleman Shoes en Rebel Runners). Daarnaast zijn de volgende afhankelijke variabelen opgenomen in dit onderzoek: Productwaardering, Attitude ten opzichte van de advertentie en evaluatie van de Spreker. Bij de evaluatie van de spreker is er gebruikt gemaakt van de dimensies Superiority, Integrity en Dynamism. Het onderzoek leidde tot interessante bevindingen. Zo was er een significant effect gevonden op het Marokkaanse accent en het incongruente product Gentleman Shoes. Dit was in tegenstelling met onze verwachtingen. Aan de hand van de congruentie-theorie verwachtten wij een significant effect op het Marokkaanse accent en het product met modern prestige, namelijk Rebel Runners. Daarnaast hadden wij een significant effect verwacht op het Marokkaanse accent, het product met modern prestige en jongeren. Dit bleek wederom niet het geval. Zo werd, onder de jongeren, het Randstedelijke en Neutrale accent hoger gewaardeerd bij de reclame van het product met modern prestige.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren