Dragen logo's organisatiewaarden?

Keywords
No Thumbnail Available
Issue Date
2019-06-07
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Voor organisaties kunnen logo’s dienen als grafisch element om zich op een visuele manier te identificeren naar de omgeving toe (Henderson & Cote, 1998). In de huidige literatuur is met name onderzoek gedaan naar logo’s in de context van for-profit organisaties. In dit onderzoek wordt gekeken naar de invloed van de mate van verbale verankering in logo’s en vreemde taal op het herkennen van de organisatiewaarden, de waardering van het logo en de donatiebereidheid bij logo’s van non-profit organisaties. De logo’s van War Child, Save the Children en het Ronald McDonald kinderfonds zijn hiervoor gebruikt met ieder drie verschillende niveaus van verbale verankering (geen, gedeeltelijke en volledige verbale verankering). Met het uitzetten van een enquête zijn 123 Nederlandse respondenten verzameld. De resultaten lieten zien dat de mate van verbale verankering geen invloed had op het kunnen benoemen van organisatiewaarden bij de logo’s van Save the Children en het Ronald McDonald kinderfonds, maar wel bij het logo van War Child. Daarnaast lieten de resultaten zien dat de mate van verbale verankering geen invloed had op de waardering voor het logo bij Save the Children en het Ronald McDonald kinderfons, maar wel bij het log van War Child. Ten slotte lieten de resultaten zien dat de mate van verbale verankering geen invloed had op de donatiebereidheid bij de logo’s van War Child en Save the Children, maar wel bij het Ronald McDonald kinderfonds. Resumerend kan worden gesteld dat vervolgstudies nodig zijn naar de invloed van de mate van verbale verankering in logo’s en of grafische elementen zoals kleur of lettertype hier een rol in spelen.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren