Verbale verankering in logo’s: effect op de kernwaarden fit, attitude ten opzichte van het logo en de non-profitorganisatie en donatie intentie

Keywords
No Thumbnail Available
Issue Date
2019-07-05
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Binnen dit huidige onderzoek werd gekeken of de mate van verbale verankering in een logo van een non-profitorganisatie invloed heeft op de fit met de kernwaarden, de attitude ten opzichte van het logo en de non-profitorganisatie, en de donatie intentie van volwassen Nederlanders. De non-profitorganisaties waarop dit onderzoek is gebaseerd (Meta Kids, Ronald McDonald Kinderfonds en Spieren voor Spieren) zetten zich in voor zieke kinderen. Om de invloed van verbale verankering te meten werden enkel proefpersonen geselecteerd die nog niet eerder aan deze goede doelen hebben gedoneerd. Het experimentele onderzoek kende een 3x3 post-test only mixed design met mate van verbale verankering als tussen-proefpersoonfactor en de blootstelling aan de drie logo’s als binnen-proefpersoonfactor. De effecten na het toevoegen van verschillende mate van verbale verankering in de logo’s (geen: alleen het logo, gedeeltelijk: logo en merknaam, volledig: logo, merknaam en slogan) werden vergeleken.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren