Zelfevaluaties: wat houdt scholen tegen? Een onderzoek naar manieren om het indienen van een zelfevaluatie onder scholen van De Onderwijsspecialisten te bevorderen

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2019-08-29
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Dit onderzoek gaat over de manier waarop De Onderwijsspecialisten ervoor kan zorgen dat de bij haar aangesloten scholen voldoen aan de verplichting tot zelfevaluatie van de onderwijskwaliteit. Hiervoor is literatuur gebruikt over: evaluaties, weerstand tegen verandering en naleving. Om te achterhalen welke van de voorwaarden voor zelfevaluatie uit deze literatuur terugkomen in de praktijk zijn 22 directeuren geïnterviewd. Uit dit onderzoek kwamen vijf knelpunten naar voren: een verschillend beeld van de inhoud, nadelen bij de kosten-batenafweging (tijd/niet passende criteria), gebrek aan plichtsgevoel, een beperkte capaciteit en een gevoel van verlies aan controle. De literatuur en drie vergelijkbare organisaties noemen verschillende strategieën voor het oplossen van deze knelpunten. Enkele strategieën zijn het beter informeren van de directeuren en het bevorderen van onderlinge communicatie. Hierbij is het onder andere van belang dat de nadruk ligt op de positieve aspecten. Ook kan communicatie met vergelijkbare organisaties nieuwe inzichten geven. Daarnaast kan De Onderwijsspecialisten onderhandelen met de scholen door bijvoorbeeld het format aan te passen of tijd te besparen op andere werkzaamheden. Tot slot kan de organisatie de scholen faciliteren en de directeuren meer betrekken bij het proces zonder dat dit een te grote tijdsinvestering wordt.
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Managementwetenschappen
Specialisation