De invloed van de kleur groen als visuele cue en het woord ‘groen’ als verbale cue wat betreft het uitdragen van duurzaamheid bij niet-duurzame bedrijven op de attitude en koopintentie van consumenten

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2019-06-07
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Duurzaamheid is een veel besproken onderwerp en bedrijven hebben duurzaamheid tegenwoordig hoog in het vaandel. Door gebruik van visuele cues en verbale cues kunnen bedrijven duurzaamheid uitdragen als onderdeel van de bedrijfsidentiteit, maar voor nietduurzame bedrijven blijft dit een uitdaging met betrekking tot greenwashing. In dit onderzoek is op basis van de Theory of Planned Behavior van Ajzen (1991) en het processing fluency principe van Reber, Swarz en Winkielman (2004) onderzocht in hoeverre de kleur groen als visuele cue in het logo en het woord ‘groen’ als verbale cue in een bedrijfstekst van nietduurzame bedrijven invloed hebben op de attitude en koopintentie van consumenten. Er is eenonline experiment (2x2 between-subject design) opgezet onder participanten tussen de 18 en 65 jaar. Uit het onderzoek blijkt dat het woord ‘groen’ in een tekst als verbale cue enkel een positief effect heeft op de attitude ten aanzien van het bedrijf en het logo. De kleur groen in het logo heeft geen invloed gehad op de attitude ten aanzien van het logo, het bedrijf of de koopintentie van consumenten en er vond ook geen interactie-effect plaats. Het onderzoek geeft veel handvatten voor vervolgonderzoek en implicaties voor bedrijven zijn gegeven.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren