De invloed van verbale verankering in logo's op de herkenning van kernwaarden, logowaardering, en donatie intentie jegens donatie voor non-profit organisaties.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2019-06-07
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In dit onderzoek is bestudeerd wat de invloed is van verbale verankering in een logo op de herkenning van de kernwaarden, de logowaardering en de donatie intentie ten opzichte van non-profit organisaties. Tevens is de invloed van de vreemde taal in de verbale verankering hierbij onderzocht. Op basis van een experiment (n =128) zijn deze variabelen getoetst. In het onderzoek werden de logo’s van non-profit organisaties WarChild, Save the Children en Ronald McDonald Kinderfonds aan de respondenten getoond in combinatie met vier niveaus van verbale verankering, namelijk logo met geen verbale verankering, logo met merknaam, logo met merk en slogan in het Nederlands en merknaam en slogan in het Engels. Uit de resultaten bleek dat de proefpersonen nauwelijks een kernwaarde van de drie organisaties konden benoemen en bleek de mate van verbale verankering matig tot geen effect te hebben op de logowaardering en donatie intentie. De uitkomsten van dit onderzoek laten zien dat verbale verankering, zowel in het Nederlands als in een vreemde taal, geen meerwaarde hoeft te hebben bij een positieve evaluatie van een logo.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren