Het commerciële nut van het Marokkaanse accent.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2019-06-07
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In reclame worden vreemde talen en regionale accenten gebruikt als aandachtstrekker, overtuigingsmiddel en als middel om associaties op te roepen. Positieve associaties kunnen leiden tot een positieve attitude ten opzichte van het product/merk. In deze studie wordt onderzocht in hoeverre het Marokkaans accent een geschikt accent is voor commerciële doeleinden. In experimenteel onderzoek werd gevonden dat het Marokkaanse accent weinig traditioneel prestige heeft, maar wel dynamisch gevonden wordt, terwijl het Randstad accent net wel traditioneel prestigieus is. Dit is getoetst door de participant twee fictieve reclames voor te leggen die telkens een ander schoenmerk tonen, de ene een deftige herenschoen (als belichaming van traditioneel prestige), de andere een coole sneaker (als belichaming van dynamism). Die clips werden gepresenteerd met een neutraal accent, een Randstedelijk accent, of een Marokkaans accent. De voornaamste bevindingen zijn dat het Randstad accent in elke conditie superieur is, maar dat alleen het Marokkaanse accent de productwaardering van één van beide brands boost, zij het dan in de incongruente conditie (de herenschoen). Deze enigszins verrassende bevinding wordt verklaard door middel van attentiewaarde en de verschillende soorten dynamism.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren