Het effect van gezonde tussendoortjes in vlogs op de attitude van kinderen ten opzichte van gezonde tussendoortjes En de rol die celebrity credibility daarin speelt

Keywords
No Thumbnail Available
Issue Date
2018-04-01
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Dit onderzoek bestudeert het effect van gezonde tussendoortjes in vlogs op de attitude van kinderen ten opzichte van gezonde tussendoortjes. Hierbij is rekening gehouden met de celebrity credibility die de kinderen bij de vloggers waarnamen. Het betrof een between-subjects experimenteel onderzoeksdesign waaraan 103 basisschoolkinderen met de leeftijd van 11 tot 12 jaar deelnamen. De kinderen in de experimentele conditie kregen een filmpje te zien waarin gezonde tussendoortjes waren verwerkt. Dit filmpje bestond uit fragmenten van vlogs van Beautygloss en EnzoKnol, waarin zij hun dagelijkse bezigheden lieten zien. Af en toe aten zij gezonde tussendoortjes zoals bananen, appels, bessen of komkommer. De kinderen in de controleconditie kregen een filmpje zonder tussendoortjes te zien. Dit filmpje bestond grotendeels uit dezelfde fragmenten uit de vlogs van Beautygloss en EnzoKnol, maar dan zonder de beelden van gezonde tussendoortjes. Na het zien van de filmpjes werd de attitude ten opzichte van gezonde tussendoortjes en de mate van waargenomen credibility gemeten. De resultaten toonden aan dat de blootstelling aan vlogs met gezonde tussendoortjes geen effect had op de attitude van kinderen ten opzichte van gezonde tussendoortjes. Verder bleek dat de mate van waargenomen celebrity credibility in de vlogs geen toegevoegde waarde had bij het promoten van de gezonde tussendoortjes.
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Sociale Wetenschappen