De kracht van satire op Facebook Een onderzoek naar de bijdrage van kenmerken van satirische fragmenten aan user engagement op Facebook

Keywords
No Thumbnail Available
Issue Date
2018-06-26
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
De digitalisering en de opkomst van nieuwe media hebben gezorgd voor grote veranderingen in het medialandschap. Sociale media zijn steeds belangrijker en voorzien in uiteenlopende informatiebehoeften. De opkomst van internet heeft een einde gemaakt aan de monopoliepositie van traditionele media als nieuwsverspreider. Een nieuwe toevoeging aan de traditionele journalistiek is infotainment, met name in de vorm van satire. In deze studie is onderzocht of kenmerken van satirische fragmenten een bijdrage leveren aan user engagement op Facebook. Op basis van theorieën werd verwacht dat het gebruik van video, het gebruik van geluidsfragmenten, het gelach van het publiek en het gebruik van een co-host en externe gast een positieve invloed zouden kunnen hebben op de user engagement. Er is een inhoudsanalyse uitgevoerd op zowel de fragmenten van het satirische televisieprogramma Zondag met Lubach als de Facebookpagina. Uit de resultaten bleek dat deze kenmerken niet bijdragen aan user engagement. Wel bleek dat de lengte van een nieuw geproduceerde video en het onderwerp een bijdrage leveren aan de user engagement.
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Sociale Wetenschappen