Speciaal voor jou geselecteerd! Een onderzoek naar het effect van gepersonaliseerde webshopcontent op de aankoopintentie van consumenten.

Keywords
No Thumbnail Available
Issue Date
2018-06-01
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
De afgelopen jaren is het gebruik van gepersonaliseerde webshopcontent fors toegenomen. Bij gebruik van personalisatie wordt de communicatie zodanig aangepast dat het past bij de identiteit van de ontvanger. Personalisatie levert voor zowel consument als e-retailer voordelen op. Consumenten kunnen gemakkelijk het gewenste product vinden en e-retailers zien marketingprestatie verbeteren. Het doel van het onderzoek is om te achterhalen hoe personalisatie op webshops het beste kan worden ingezet zodat het voor zowel consument als e-retailer voordelen oplevert. Er heeft een één factor between-subject online experiment plaatsgevonden onder consumenten die online winkelen (N=96). In het experiment is getest of er een effect is van gepersonaliseerde webshopcontent op aankoopintentie. Daarnaast is getoetst of het effect van gepersonaliseerde webshopcontent op aankoopintentie verloopt via gebruiksgemak, bruikbaarheid of keuzevrijheid die consumenten ervaren. Resultaten tonen een significant direct effect aan van personalisatie op aankoopintentie. Daarnaast blijkt dat het effect van personalisatie op aankoopintentie wordt gemedieerd door gebruiksgemak. Het effect van personalisatie op aankoopintentie wordt niet gemedieerd door waargenomen bruikbaarheid en keuzevrijheid. Gepersonaliseerde content levert zowel consument als e-retailer voordelen op als het gebruik weinig inspanning vereist en producten niet worden opgedrongen.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Sociale Wetenschappen