Datatransparantie: werkt het? Een onderzoek naar het modererende effect van datatransparantie op de relatie tussen personalisatie en privacy zorgen

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Authors
Issue Date
2018-06-24
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Online gepersonaliseerde advertenties stijgen de laatste jaren in populariteit. Persoonsgegevens worden gebruikt voor het op maat aanbieden van gepersonaliseerde advertenties. Organisaties hebben de keuze om deze persoonsgegevens overt of covert te verzamelen. Dat wil zeggen dat communicatie over dataverzameling transparant (overt) of niet-transparant (covert) gecommuniceerd kan worden. Door de komst van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), een nieuwe privacywet die het gebruik van persoonsgegevens transparant wil maken voor consumenten, is onderzoek nodig om de effectiviteit van dataverzameling te onderzoeken. Het doel van dit onderzoek is inzicht bieden in het modererende effect van datatransparantie op de relatie tussen personalisatie en privacy zorgen en het effect van personalisatie en privacy zorgen op attitude ten aanzien van de advertentie. Middels een online experiment (N = 173) met een 2 (personalisatie: niet-gepersonaliseerd vs. gepersonaliseerd) x 2 (datatransparantie: covert vs. overt) between-subjects design zijn respondenten op basis van randomisatie toegewezen aan één van de vier condities. De resultaten van het onderzoek wijzen uit dat datatransparantie geen modererend effect heeft op de relatie tussen personalisatie en privacy zorgen. Wel is een effect van personalisatie en een effect van privacy zorgen op attitude ten aanzien van de advertentie gevonden. Deze resultaten leveren belangrijke inzichten voor adverteerders.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Sociale Wetenschappen