Vloggers en hun (on)bewuste invloed op de merkattitude van adolescenten Een onderzoek naar de invloed van disclosures en attitudinal persuasion knowledge op merkattitude en hoe dit verband wordt beïnvloed door een para-sociale relatie

Keywords
No Thumbnail Available
Issue Date
2018-06-26
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
De Sociale Code werd in 2017 opgericht zodat er meer transparantie zou komen voor kijkers van YouTube video’s. Dit is belangrijk omdat YouTube zeer populair is onder adolescenten en omdat er veel sluikreclame binnen de video’s voorkomt. Sluikreclame is oneerlijk omdat mensen de boodschap niet kunnen herkennen als reclame en geen weerstand kunnen bieden. Een disclosure zorgt ervoor dat mensen hun persuasion knowledge activeren waardoor mensen het vertoonde merk als minder positief evalueren. Deze factoren werden meegenomen in een mediatiemodel. Daarnaast werd er gekeken hoe een mogelijke para-sociale relatie dit verband beïnvloedde. Hierbij werd gebruik gemaakt van een experiment waarbij adolescenten werden ingedeeld in ofwel de conditie met disclosure ofwel de conditie zonder disclosure (N = 145). Uit de resultaten is naar voren gekomen dat het plaatsen van een disclosure, volgens de richtlijnen van de Social Code, geen effect heeft op zowel persuasion knowledge als merkattitude. Een para-sociale relatie beïnvloedde dit verband niet. Dit betekent dat er meer onderzoek nodig is om te bepalen welke richtlijnen geschikt zijn om transparantie voor de kijker te verbeteren. Vervolgonderzoek moet gericht worden op de duur van de disclosure en de bestaande kennis van adolescenten over de persuasieve intenties van vloggers.
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Sociale Wetenschappen