Succesvolle retargeting: een kwestie van doelcongruentie? Een onderzoek naar de modererende invloed van het advertentietype op de

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2018-06-27
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Internetgebruikers worden tegenwoordig bedolven onder een overvloed aan advertenties die zij veelal als intrusive ervaren, wat de effectiviteit hiervan verslechtert. Adverteerders trachten deze ervaren intrusiveness te beperken middels retargeting. Bij retargeting creëren adverteerders advertenties op basis van het persoonlijke browse- en klikgedrag van bezoekers op hun websites. Deze advertenties tonen zij elders op het internet aan de specifieke websitebezoekers, in de hoop hen te laten terugkeren naar hun websites. In dit onderzoek stond de vraag centraal of adverteerders de ervaren intrusiveness bij retargeting, en de negatieve gevolgen hiervan, kunnen verminderen door rekening te houden met de advertentietypen (sales advertenties versus branding advertenties) die zij inzetten op specifieke advertentiekanalen (commerciële websites versus Social Network Sites). Middels een factorial survey met 140 participanten van 18-35 jaar is vastgesteld of het uitmaakt of retargeting wordt ingezet op advertentiekanalen waarvan de doeleinden aansluiten bij die van de gehanteerde advertentietypen. Niet conform de verwachtingen laten de resultaten geen verschil zien tussen de ervaren intrusiveness en view-through intention van sales dan wel branding advertenties op commerciële websites en Social Network Sites. In lijn met de verwachting neemt de view-through intention af naarmate retargeting advertenties als meer intrusive worden ervaren. Limitaties en suggesties voor vervolgonderzoek worden besproken.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Sociale Wetenschappen