Mobieltjes met een kurkentrekker en neushoorns op wielen: een experimenteel onderzoek naar de invloed van aanbiedingstijd en complexiteit op het esthetische plezier bij visuele metaforen in reclame.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Authors
Issue Date
2015-07-09
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Als vervolg op een onderzoek van Van Enschot en Van Mulken (2014) werd een experiment opgezet om het effect van aanbiedingstijden (100 ms. vs. 5000 ms.) op het esthetische plezier bij visuele metaforen in advertenties, die varieerden in complexiteit (geen metafoor, juxtapositie, fusie en vervanging), te onderzoeken. Een korte aanbiedingstijd leidde tot een hoger esthetisch plezier bij niet-metaforen en vervangingen, die perceptueel en conceptueel ook het meest vloeiend werden verwerkt. Deze bevinding sluit aan bij de processing fluency theory (Reber et. al., 2004). Een lange aanbiedingstijd leidde tot een hoger esthetisch plezier bij niet-metaforen en fusies, wat overeenkomt met zowel de processing fluency theory van Reber et. al. (2004) als de Optimal Innovation Hypothesis van Giora et. al. (2004). Afgezien van de hoog gewaardeerde niet-metaforen bij een lange aanbiedingstijd, komen de bevindingen uit dit onderzoe! k tevens overeen met het dual process model van Hekkert et. al. (2003).
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren