‘Het oor te luister’. Over de invloed van opiniepeilingen op de campagnestrategieën van de PvdA en het CDA, 1976-1981.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2017-08-15
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Aan de hand van partijarchivalia van de PvdA en het CDA wordt onderzocht wat de invloed is van opiniepeilingen op de campagnestrategieën van politieke partijen tijdens de campagnes voor de Tweede Kamerverkiezingen in de periode 1976-1981. Nader wordt gekeken naar (1) de peilingen die tot de beschikking stonden van beide partijen, (2) of zij deze al dan niet zelf hadden gefinancierd, (3) welke beslissingen door deze peilingen werden gestuurd en (4) hoe zeer ze als ‘waarheid’ werden gezien. In de context van onderzoek naar de sociale verwetenschappelijking van de politiek wordt in het bijzonder gekeken naar de rol van sociaalwetenschappelijke experts binnen de partijen. Geconcludeerd wordt dat de invloed van opiniepeilingen over het algemeen sturend heeft gewerkt op de campagnestrategieën van beide partijen in 1976-1981. Beperkingen op de invloed van peilingen kwamen enerzijds door de beperkte beschikbaarheid van informatie (CDA 1976-1977) of de overdaad aan expertise en discussie (PvdA 1976-1981).
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren
Specialisation