Lachen Hè Onderzoek naar Humor in Advertenties

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2018-06-27
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Tegenwoordig wordt humor veelal gebruikt in reclames, al zijn de resultaten over de effectiviteit hiervan gemengd. Het huidige onderzoek probeerde hier meer duidelijkheid in te verkrijgen door naast de expliciete attitude ook de impliciete attitude te onderzoeken. Hiervoor is allereerst onderzocht welk product passend was bij humor en welk product niet. Hieruit bleek dat een mobiel meer passend was bij humor en een strijkijzer minder. Op basis hiervan zijn twee niveaus gecreëerd, waarbij het passende niveau bestond uit humoristische cartoons die werden gekoppeld met de mobiel en niet-humoristische cartoons die werden gekoppeld met het strijkijzer. Binnen het niet-passende niveau was dit andersom. Deze cartoons en producten werden in een online tijdschrift getoond. Vervolgens vond er een evaluatieve priming taak plaats om de impliciete attitude te onderzoeken. Daarna is de expliciete attitude onderzocht aan de hand van een vragenlijst. De resultaten hiervan laten zien dat, ongeacht of humor passend was of niet, er geen expliciete attitudeverandering was. Daarbij was er wel een impliciete attitudeverandering vastgesteld, maar dit bleek onafhankelijk van de passendheid van humor. Een mogelijke verklaring hiervoor is de productcategorie die in het huidige onderzoek is gebruikt. Deze producten worden namelijk veelal op basis van ratio en functie gekocht, waardoor beter de functionele voordelen van het product geadverteerd kunnen worden in plaats van humor te gebruiken.
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Sociale Wetenschappen