Constructieve nieuwsberichten en millennials

Keywords
No Thumbnail Available
Issue Date
2018-01-07
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In het huidige medialandschap maken verschillende veranderingen dat er opnieuw gekeken moet worden naar de rol van de journalistiek in de samenleving. Het zijn vooral millennials die onbereikbaar lijken te zijn. Constructieve journalistiek is een opkomende benadering met als doel meer productieve en betrokken berichtgeving, door gebruik te maken van kennis uit de positieve psychologie. Dit onderzoek biedt inzicht in de effecten van constructieve elementen in nieuwsberichten op het gevoel en de online maatschappelijke betrokkenheid van millennials. In een online experiment kregen 360 proefpersonen een constructief nieuwsbericht, met positieve emoties en oplossingen, of een traditioneel nieuwsbericht te lezen. Na het lezen werd gemeten hoe positief, negatief en betrokken zij zich voelden. Om de online maatschappelijke betrokkenheid te meten, kon gebruik gemaakt worden van de Facebookknoppen ‘leuk’, ‘opmerking plaatsen’ en ‘delen’, en de nieuwe knop ‘doen’. De constructieve elementen blijken een positief effect te hebben op het positieve en negatieve gevoel, maar niet op het gevoel van betrokkenheid. Daarbij hebben deze elementen ook een positief effect op het ‘leuk’ vinden, maar niet op de overige uitingen van online maatschappelijke betrokkenheid. Dit onderzoek biedt steun voor de constructieve journalistiek en inzicht in het gedrag van millennials met betrekking tot online maatschappelijke betrokkenheid.
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Sociale Wetenschappen