Klimaatadaptatie persoonlijk relevant communiceren Zet het verkleinen van de psychologische afstand tot extreme regenbuien burgers aan tot het nemen van maatregelen tegen wateroverlast?

Keywords
No Thumbnail Available
Issue Date
2018-06-27
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Het onderzoek had als doel om uit te zoeken hoe communicatie kan worden ingezet om inwoners te stimuleren maatregelen te nemen tegen wateroverlast veroorzaakt door hevige regenbuien. Om dit doel te bereiken werden inwoners uit vier verschillende gemeenten uit de regio Nijmegen (n = 80) willekeuring blootgesteld aan één van de drie tekstuele boodschappen: proximale, distale of controle. In de teksten werd respectievelijk de psychologische afstand (waargenomen relatieve nabijheid) tot hevige regenbuien verkleind, vergroot en niet gemanipuleerd. In alle boodschappen kregen de respondenten tips om wateroverlast te verminderen. Uit de resultaten komt naar voren dat de proximale boodschap en de distale boodschap niet verschillen in hun invloed op de intentie tot het uitvoeren van de maatregelen tegen wateroverlast. klimaatadaptieve intenties. De variabelen bezorgdheid, waargenomen gedragscontrole en publiekssegmenten (klimaatbewustzijn, verantwoordelijkheid voor klimaatadaptatie) speelden hierbij bovendien geen rol. Wel bleek dat respondenten eerder geneigd waren om maatregelen tegen wateroverlast te nemen als ze bezorgd waren over wateroverlast door hevige regenbuien.
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Sociale Wetenschappen