De Invloed van Blended Digitale Psycho-Educatie op de Kwaliteit van Leven en Kennis van LVB-Jongeren met een Psychiatrische Stoornis en hun Ouders: de effectiviteit van Straatwijzer
Keywords
Loading...
Authors
Issue Date
2018-02-05
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Straatwijzer is een blended digitaal psycho-educatie module voor jongeren met een licht
verstandelijke beperking (LVB) met bijkomende psychiatrie en hun ouders. In deze studie
werd het effect van Straatwijzer op kennis over LVB en psychiatrie en op kwaliteit van leven
onderzocht. De module werd bij 67 jongeren en 85 ouders ingezet als deel van de “care-asusual”.
Elk thema binnen Straatwijzer bevatte een voor- en nameting van kennis.
Voorafgaand, halverwege en na afloop van de behandeling werd kwaliteit van leven gemeten.
Middels Linear Mixed Effects Models werd gecontroleerd voor de geneste structuur van de
data. Uit de resultaten bleek dat Straatwijzer voor een significante kennisverbetering zorgde
bij zowel de jongeren als hun ouders, maar dat het - in tegenstelling tot de verwachting - geen
invloed had op kwaliteit van leven. Uit exploratieve vervolganalyses bleken
achtergrondkenmerken geen modererend effect te hebben. Suggesties voor vervolgonderzoek
en implicaties voor de klinische praktijk worden besproken.
Keywords: Psycho-educatie, Licht verstandelijke beperking, Jongeren, eHealth
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Sociale Wetenschappen