De effecten van verbale verankering van kernwaarden bij logo’s van non-profit organisaties: een experimenteel onderzoek

Keywords
No Thumbnail Available
Issue Date
2018-06-08
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In dit onderzoek werd de verbale verankering van kernwaarden in logo’s onderzocht. De onderzoeksvraag luidde: In hoeverre heeft het toevoegen van een slogan waarin wel of niet kernwaarden vermeld zijn aan een logo van een non-profitorganisatie invloed op de attitude ten opzichte van de non-profitorganisatie en het logo en op de intentie om te doneren? Uit de hypotheses, getoetst met eenweg variantie-analyses, bleken geen significante resultaten. Wel bleken uit multiple regressies voorspellende verbanden. De attitude ten opzichte van het logo bleek een significante voorspeller voor de attitude ten opzichte van de organisatie. Daarnaast bleek voor het logo met de doelslogan de attitude ten opzichte van de organisatie een significante predictor voor de doneerintentie. Voor het logo met de kernwaardeslogan bleken naast deze attitude ook de attitude ten opzichte van het logo en het herkennen van de kernwaarden significante predictoren te zijn voor de doneerintentie.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren