De zelfrijdende auto boekt innovatieve vooruitgang maar blijft stilstaan in de media

Keywords
No Thumbnail Available
Issue Date
2018-06-08
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Voorgaande framing studies laten vooral een momentopname zien van de beeldvorming in de media. Er is echter weinig bekend over hoe de publieke beeldvorming over een specifiek onderwerp in mediaberichten in de loop der tijd verandert of stabiel blijft. Door dit inzichtelijk te maken, kunnen wij beter de rol van de media in de beeldvorming van onderwerpen begrijpen. In dit onderzoek is door middel van een corpusanalyse onderzocht of er een verschil zit in het framen van de berichtgeving over zelfrijdende auto’s in kwaliteitskranten en vakbladen en of er een verandering optreedt tussen artikelen uit 2014 en 2017/2018. Om het onderzoek in te kaderen is er gekozen om een onderdeel van framing te onderzoeken, namelijk narrativiteit en perspectief. Door middel van convenience sampling zijn er in totaliteit 48 artikelen verzameld voor het corpus. Daarbij is het narratief op documentniveau gecodeerd en het perspectief per zin op het niveau van persoonsvormen. Om het narratief in een artikel vast te stellen is er gebruik gemaakt van literaire verteltechnieken. Dit onderzoek geeft inzicht in hoe bepaalde woordkeuzes de beeldvorming in mediaberichten beïnvloeden en daarmee wellicht ook de opinie van de lezer kunnen beïnvloeden. Uit de resultaten blijkt dat zowel in kwaliteitskranten als in vakbladen geen verband bestaat tussen het narratief en perspectief. Dit geldt ook voor de berichtgeving in 2014 en 2017/2018. Er bestaat wel een verschil tussen het ingenomen perspectief en beide jaartallen. Zo wordt er in 2017/2018 relatief vaker geschreven vanuit de auto- en techindustrie dan vanuit de zelfrijdende auto en gold voor 2014 dat er relatief vaker vanuit de zelfrijdende auto werd geschreven dan vanuit de auto- en techindustrie. Tenslotte blijkt uit dit onderzoek dat de beeldvorming rondom de zelfrijdende auto niet is veranderd in de afgelopen vier jaar. Het frame blijkt in deze een statistisch fenomeen te zijn ondanks de vele aandacht voor deze innovatie.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren