Het effect van een regionaal Nederlands accent in product- en dienstreclames.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2017-06-05
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In de reclamewereld wordt wereldwijd regelmatig gebruik gemaakt van vreemde talen en accenten. Van ‘Multilingual Advertising’ wordt ten eerste gebruik gemaakt om de associaties die consumenten bij een vreemde taal of accent hebben te koppelen aan het geadverteerde product. Ten tweede trekt het de aandacht van de consument. Voor een optimale werking van dit fenomeen is het essentieel dat het (vreemde) accent wordt toegepast bij een congruent product. Dit is niet enkel toepasbaar op vreemde accenten, regionale accenten hebben een soortgelijke werking. Dit onderzoek doet een poging de verschillen te achterhalen bij de waardering van een regionaal en standaard accent in een radioreclame. Hierbij wordt ook rekening gehouden met het verschil tussen product- en dienstreclames. Om dit vast te kunnen stellen is de attitude van de luisteraar ten opzichte van de reclame, t.o.v. een product of dienst, t.o.v. de competentie van de spreker, t.o.v. de warmte van de spreker en de koopintentie gemeten. Hierbij is gebruik gemaakt van een experimenteel onderzoek waarbij 185 moedertaalsprekers van het Nederlands van minimaal 18 jaar een radioreclame te horen kregen en vervolgens een vragenlijst invulden om zo hun waardering te kunnen meten. De reclame was gesproken in het regionaal accent Brabants of in het standaard Nederlands. Daarnaast betrof het een product of een dienst. Uit het onderzoek bleek dat er voor de variabelen ‘attitude t.o.v. de reclame’, ‘attitude t.o.v. het product/de dienst’, ‘competentie van de spreker’ en ‘koopintentie’ een significant verschil was tussen het gebruik van een product- of dienstreclame. Reclames waarin een product werd aangeprezen werden significant hoger beoordeeld dan reclames waarin een dienst werd aangeprezen. Het gesproken accent bleek in dit onderzoek geen significante variabele te zijn.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren