Het effect van verhalen en framing op de overtuigingskracht van fondswervingsboodschappen.

Keywords
No Thumbnail Available
Issue Date
2017-06-05
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In dit experiment werden de effecten van verhalen en framing op de overtuigingskracht van fondswervingsboodschappen onderzocht. De verwachting was, dat verhalende fondswervingsboodschappen overtuigender zouden zijn dan niet-verhalende fondswervingsboodschappen en dat het gebruik van een winstframe (versus verlies-frame) in de fondswervingsboodschappen ook een overtuigend effect zouden hebben. De proefpersonen kregen verschillende fondswervingsboodschappen voorgelegd die ofwel verhalend of niet-verhalend waren en ofwel een winst- of verlies-frame hadden. Vervolgens werd de proefpersonen gevraagd een vragenlijst in te vullen met vragen naar de attitude ten opzichte van het goede doel, de boodschap en geld doneren en de intentie om geld te doneren. De resultaten toonden, dat verhalende fondswervingsboodschappen alleen tot een hogere waardering ten opzichte van de tekst leidden, maar verder de lezer niet meer overtuigden dan niet-verhalende fondswervingsboodschappen. Ook het gebruikte frame bleek geen invloed te hebben op de overtuigingskracht van de fondswervingsboodschap.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren