Het effect van een vergelijking in een narratief op de bereidwilligheid om te doneren aan het Rode Kruis.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2018-06-08
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Onderzoek naar de werking van overtuigende, communicatieve boodschappen van goede doelen is nodig om het aantal donateurs te laten stijgen. Het is gebleken dat het gebruik van een narratief effectief is om donateurs te overtuigen (Das, Kerkhof & Kuipers, 2008). Deze studie is uitgevoerd om te onderzoeken of het gebruik van een vergelijking in een narratieve tekst effect heeft op de bereidwilligheid om te doneren aan het Rode Kruis. Dit is onderzocht met behulp van het Theory of Planned Behaviour model (TPB). Om dit te onderzoeken werden er twee versies van een bestaande narratieve tekst van het Rode Kruis gebruikt. De eerste versie was zonder vergelijking van de eigen situatie en dat van een persoon in nood en de tweede versie was met vergelijking van de eigen situatie en dat van een persoon in nood. Na het lezen van één van de twee teksten werden de participanten gevraagd naar hun attitude, eigeneffectiviteit en intentie om te doneren aan het Rode Kruis. Uit de resultaten bleek een effect van de vergelijking op de intentie om te doneren aan het Rode Kruis. De intentie was hoger voor respondenten die het narratief met vergelijking hadden gelezen. Er was echter geen significant effect op de eigeneffectiviteit en attitude ten opzichte van doneren aan het Rode Kruis.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren