De ontwikkeling van communicatie over autonoom rijden van 2014 tot 2018. Hoe de media sturing geven aan een stuurloze toekomst.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Authors
Issue Date
2018-06-08
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In 2014 kondigde de minister van verkeer aan dat Nederland voorop moest lopen wat betreft de voorbereidingen op de zelfrijdende auto. De verwachting is dat tussen 2020 en 2025 de eerste volledig autonome auto’s de weg op gaan. De zelfrijdende auto is een innovatie waar door de jaren heen veel over geschreven is in de media, zowel in vakbladen als in kwaliteitskranten. Communicatie en tijd spelen volgens de Diffusion of Innovation theory van Rogers (2003) een belangrijke rol bij de verspreiding van innovaties. De communicatie in media kan op verschillende manieren geframed worden. Dit onderzoek onderzocht of er een verschil is in hoe artikelen over zelfrijdende auto’s geframed worden in vakbladen en kwaliteitskranten en of er een verschuiving daarin heeft plaatsgevonden tussen 2014 en 2017/2018. Dit is onderzocht door middel van een corpus onderzoek naar twee aspecten van framing: (1) argumentatie en (2) sentiment.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren