Maak het ze niet te moeilijk!

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2018-10-22
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Sinds lange tijd maken adverteerders gebruik van metaforen. Onderzoeken tonen aan dat creatieve advertenties met retorische figuren zoals metaforen gewaardeerd worden door het publiek. Maar welke metaforen werken het beste en in hoeverre is dit afhankelijk van het complexiteitsniveau, het begrip en de gevoelde emoties? Het huidige onderzoek heeft bij 245 Nederlanders onderzocht welk type visuele metafoor (in een advertentie) zij het beste begrijpen en welke effecten dit heeft op de verwerkingsemotie en de advertentie-evaluatie. Een vergelijkingsmetafoor waarbij zowel het bron- als doeldomein wordt afgebeeld, begrijpt men het beste. Hierdoor ervaarden de proefpersonen ook de meest positieve emoties bij het zien van de metafoor (zelfgerapporteerdeverwerkingsemotie) en beoordeelden zij de bijbehorende advertentie als meest overtuigend (advertentie-evaluatie: attitude en koopintentie). Gepercipieerd begrip bleek daarnaast wél een significante voorspeller van de verwerkingsemotie, waar feitelijk begrip dat niet was. De verwerkingsemotie bleek vervolgens een sterke voorspeller van de advertentie-evaluatie. Wat impliceert dat de advertentie-evaluatie voor een belangrijk deel wordt bepaald door emotie. Het onderzoek schept duidelijkheid over hoe metaforen in advertenties verwerkt worden en biedt adverteerders handvatten bij het ontwerpen van dergelijke advertenties.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren