'En dan nu het boek waarvoor wij morgen naar de winkel snellen.' Een onderzoek naar het effect van de keuze tot Boek van de Maand bij De Wereld Draait Door

Keywords
No Thumbnail Available
Issue Date
2018-07-05
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In deze scriptie is onderzocht wat de invloed van de titel Boek van de Maand (BVDM) van het televisieprogramma De Wereld Draait Door (DWDD) is. Om deze vraag te beantwoorden zijn achtereenvolgens de verkoop- en uitleencijfers en professionele en amateurrecensies van de boeken geanalyseerd. Daarna is onderzocht hoe de auteurs en de uitgeverijen op hun websites en Facebookpagina’s inhaken op het bericht dat hun boek BVDM is geworden. DWDD blijkt vooral invloed te hebben op de Facebookpagina’s van de uitgeverijen en de verkoopcijfers, hoewel de stijging van de verkoopcijfers slechts in sommige gevallen van lange duur is. Slechts een klein percentage van de professionele en de amateurrecensenten haakt in op DWDD, maar toch is te zien dat de houding tegenover het programma in de professionele pers met de jaren negatiever wordt, terwijl de amateurrecensenten het boekenpanel als deskundigen zien.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren
Specialisation