Regionale accenten in tv-commercials binnen een persuasieve context - Een onderzoek naar de effecten van regionale accenten in combinatie met beeld op de attitude, perceptie van de spreker en aankoopintentie van consumenten.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2018-08-06
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Accenten worden door marketeers regelmatig gebruikt in reclames om associaties op te wekken en effectieve reclames te bewerkstelligen. Er is al veel onderzoek gedaan naar de effecten van buitenlandse accenten en accenten in radioreclames. Dit onderzoek richt zich op het effect van regionale accenten op de overtuigingskracht van tv-commercials, waarbij naast het accent ook het beeld een rol speelt. Er wordt antwoord gegeven op de vraag in hoeverre regionale accenten invloed hebben op de overtuigingskracht van tv-commercials, afhankelijk van congruentie met het beeld. Er is een experiment uitgevoerd waarin 120 participanten werden blootgesteld aan één tv-commercial met een Twents accent of een standaardaccent in combinatie met een informeel of een formeel beeld. Participanten die het Twentse accent hoorden hadden een significant hogere attitude ten opzichte van de tv-commercial en beoordeelden de bekwaamheid van de spreker significant lager. Het beeld en de congruentie of incongruentie tussen accent en beeld toonde geen significante resultaten.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren