Een Bayesiaans perspectief op argumentkwaliteit: een vergelijking tussen het autoriteitsargument en het ad populum-argument en de invloed daarop van numerieke voorkeur en wiskundige vaardigheden.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2018-07-11
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Dagelijks worden wij geconfronteerd met informatie en meningen van anderen, bijvoorbeeld van een individuele expert of van kleine of grote groepen leken, die onze eigen mening en besluitvorming beïnvloeden. In overeenstemming met deze twee typen bronnen, onderscheidt de argumentatietheorie respectievelijk het autoriteitsargument en het ad populum-argument. Alhoewel deze argumenten individueel uitgebreid onderzocht zijn, werden ze pas heel recentelijk voor het eerst in één wetenschappelijk studie met elkaar vergeleken. Hornikx, Harris en Boekema (2018) lieten in deze studie proefpersonen bij verschillende situaties beoordelen hoeveel meningen van leken er nodig waren om op te wegen tegen de mening van een individuele expert. Het onderhavige onderzoek bouwde voort op deze studie en ging na in hoeverre de numerieke voorkeur (bevraagd op basis van Viswanathan, 1993) en de wiskundige vaardigheid (getoetst aan de hand van Zillmann, Callison & Gibson, 2009) van respondenten van invloed zijn op de inschattingen die ze maken van het aantal benodigde meningen van leken. Een aantal van de situaties uit de eerdere studie werden gerepliceerd en er werd eveneens gebruik gemaakt van de Bayesiaanse voorspelling. Dit nieuwe onderzoek biedt echter minimale ondersteuning voor de verwachtingen rondom het replicatieonderzoek en de hypothesen aangaande numerieke voorkeur en wiskundige vaardigheid konden niet overtuigend geverifieerd of gefalsificeerd worden. Opmerkelijk genoeg werd zelfs een omgekeerde trend waargenomen, waarbij mensen met een relatief lage numerieke voorkeur of wiskundige vaardigheid de inschattingen beter in lijn met de Bayesiaanse voorspelling bleken te maken dan mensen met relatief hoge numerieke voorkeur of wiskundige vaardigheid. Verder onderzoek is nodig om meer concrete inzichten te verkrijgen en sterkere conclusies te trekken. In de discussie zijn voorstellen gedaan voor dergelijk onderzoek.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren