De ingrediënten van effectieve, interne communicatie Een vignettenonderzoek naar de rol van afzender, mediakanaal en informatiesoort bij de kanaalvoorkeur van medewerkers

Keywords
No Thumbnail Available
Issue Date
2018-08-21
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Deze studie draagt bij aan een beter inzicht in de kanaalvoorkeur van medewerkers en de rol die een match hierbij speelt. Onderzoek naar de kanaalvoorkeur van medewerkers liet tot dusver gemengde resultaten zien (Al-Ghamdi, Roy &Ahmed, 2007; Byrne & LeMay, 2006; Men, 2014). Bovendien richtte eerder onderzoek naar de rol van een match bij kanaalvoorkeuren zich altijd op een match op basis van mediarijkheid en taakkenmerken. Mediarijkheid blijkt echter te simplistisch geworden door de hoeveelheid nieuwe kanalen en taakkenmerken zijn lastig meetbaar te maken. In dit onderzoek is daarom gekeken naar een nieuwe invulling van het concept match door te kijken of een match tussen mediakanaal en afzender een rol speelt bij de kanaalvoorkeur van medewerkers en of deze match beïnvloed word door informatiesoort, afzender en mediakanaal. Daarbij is ook in kaart gebracht welke invloed een goede match heeft op communicatie-effectiviteit en medewerkersbetrokkenheid. Met behulp van vignetten is middels een surveyonderzoek onderzocht in hoeverre een match op basis van passendheid van mediakanaal en afzender leidde tot meer communicatie-effectiviteit en medewerkersbetrokkenheid. Uit het onderzoek blijkt dat mediakanaal en afzender van invloed zijn op de match, maar informatiesoort niet. Een hoge match heeft bovendien positieve gevolgen voor de communicatie-effectiviteit en betrokkenheid van medewerkers. Het kiezen van de juiste kanalen op basis van een match tussen mediakanaal en afzender biedt nieuwe inzichten voor communicatieprofessionals op het gebied van interne communicatie en kan behulpzaam zijn bij hun kanaalkeuze.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren