Kind in de stad: het gebruik en de beleving van de ruimte: kind geografie in de stadswijk Bottendaal

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2016-08-18
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
De wereld van een kind bestaat uit alle plekken waar zij komen, zoals; hun huis, hun school, hun straat, de bushalte, sportclubs en speelplekken en zij hebben een mentale beleving bij deze plekken. Maar, stadsontwikkelaars en planners nemen de beleving en het gebruik van kinderen vaak niet mee in hun beslissingen (Freeman & Tranter, 2011). In dit onderzoek is er daarom gekeken naar hoe kinderen hun leefomgeving gebruiken en beleven, in een specifieke wijk in Nijmegen: Bottendaal. Er is hiervoor gebruik gemaakt van de theorie van Lefebvre (1961) die de ruimte opdeelde in de conceived, perceived en lived space. In dit onderzoek is er ten eerste gekeken naar de conceived space, de ruimte zoals de gemeente die bedenkt. Daarna de perceived space, de ruimtelijke patronen van het kind, en de lived space, hoe het kind de ruimte beleeft, ervaart en gebruikt. Uit het onderzoek is gebleken dat in Bottendaal de kinderen de openbare ruimte vrij intensief gebruiken. Ze komen op veel verschillende plekken in de wijk en gebruiken daarnaast niet alleen de ruimten speciaal bedoeld voor kinderen. De meeste kinderen waarderen de ruimte positief en zijn tevreden met hun leefomgeving in Bottendaal. Ze zijn veelal positief over plekken waar ze komen in de wijk, wat betekent dat de wijk Bottendaal over het algemeen kan worden gezien als een goede plek voor kinderen.
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Managementwetenschappen