Een visuele verleidingsstrategie. Het gebruik van beelden in de collecteposters van Winterhulp Nederland (1940-1944).

Keywords
No Thumbnail Available
Issue Date
2018-02-27
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In de Tweede Wereldoorlog was Stichting Winterhulp Nederland (WHN, 1940-1944) een liefdadigheidsorganisatie van de bezetter die geld inzamelde voor behoeftige Nederlanders. In de historiografie wordt Winterhulp beschouwd als een onderdeel van de nazificatie van Nederland. Winterhulp maakt onderdeel uit van het propagandaoffensief van de bezetter om in de gunst te komen van de Nederlandse bevolking. Tot nu toe is in onderzoek weinig aandacht aan de visuele propaganda van Winterhulp besteed. Dit onderzoek schetst door middel van een visuele analyse van de collecteposters een complexer beeld van Winterhulp als een tactisch middel om de Nederlanders gunstig te stemmen ten opzichte van de bezetter. In dit onderzoek is gekeken hoe Winterhulp in haar collecteposters door een combinatie van beelden en tekst narratieven vormde en hoe ze de kijker aansprak. Hoe zette Winterhulp in haar collectecampagnes visuele beelden in om de Nederlanders te winnen voor de nationaalsocialistische ideologie?
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren