Het trappenhuis van Paleis Het Loo 'kopiëren, interpreteren en reconstrueren’

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2018-01-29
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Het grote trappenhuis van Paleis Het Loo wordt beschouwd als een van de mooiste voorbeelden van een 17de-eeuws trappenhuis in Nederland. Toch zijn de schilderingen van het trappenhuis niet authentiek: ze dateren uit de tijd dat koningin Wilhelmina het interieur van het paleis weer zijn 17de-eeuwse uitstraling terug wilde geven, in de vroege 20ste eeuw. De reconstructie van de schilderingen werd uitgevoerd aan de hand van originele prenten van Daniël Marot. Met name Willem Adrianus Fabri (1853 – 1925) heeft een belangrijke rol gespeeld bij de reconstructie. Aan de hand van originele restanten en de prenten werd vervolgens de reconstructie uitgevoerd. Ondanks de wens van Wilhelmina om grote delen van het paleis zo exact mogelijk te reconstrueren naar de inrichting van Willem III, zijn de prenten van Daniël Marot tijdens de uitvoering (voor zover bekend) nooit exact gekopieerd. Bij het trappenhuis wordt er gesproken van een (neo)Marot-stijl. Maar is dat wel correct? Kan er niet beter onderscheid worden gemaakt tussen vertrekken die geïnspireerd zijn op de ontwerpen van Daniël Marot en vertrekken die daadwerkelijk zijn gereconstrueerd naar de originele prenten?
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren