De invloed van illustratie op de verschillende interpretaties van Christina Rossetti's "Goblin Market"

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2018-02-06
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In 1862 werd het gedicht Goblin Market, geschreven door Christina Rossetti, voor het eerst gepubliceerd. De tekst heeft een zeer ambigu karakter en is voor verschillende doelgroepen op de markt gebracht. Dit werkstuk onderzoekt de rol van illustratie bij de toeschrijving van een uitgave aan een specifieke doelgroep. De belangrijkste factoren die een rol spelen bij deze toeschrijving zijn de keuzes van schrijver, kunstenaar en uitgever die rekening houden met een impliciete beschouwer. Zowel de aanwezigheid van illustraties op zich, de conceptuele en strategische keuzes van de betrokken partijen, de manier van afbeelden door de kunstenaar, als de mogelijkheid tot identificatie van de beschouwer met het afgebeelde kunnen invloed uitoefenen nog voordat een uitgave gepubliceerd wordt. Na publicatie oefenen ook de consument (de daadwerkelijke beschouwer) en de ideeën die in een bepaalde tijd of maatschappij heersen over geschiktheid van illustraties voor specifieke doelgroepen een rol bij deze toeschrijving.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren