Mobiliteitsonderzoek. Onderzoek naar CO2 uitstoot en mobiliteitsprofiel medewerkers Radboud Universiteit en Radboudumc & Barrières en motieven voor vervoermiddelen

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2016-12-01
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In het onderzoek is door middel van een enquête naar voren gekomen dat de medewerkers van de Radboud Universiteit verder weg zijn gaan wonen en dat het gebruik van de vervoerswijzen niet veel is veranderd. Hierdoor is de CO2 uitstoot gestegen. Bij het Radboudumc is het mobiliteitsprofiel duurzamer geworden omdat de medewerkers dichterbij zijn komen wonen en meer gebruik maken van de fiets. Bij beide organisaties wordt nauwelijks gebruik gemaakt van spitsmijden, telewerken en carpoolen terwijl hier wel potentie voor is. Daarnaast is aan de hand van een literatuuronderzoek en een enquête onderzoek gedaan naar de motieven en barrières voor de verschillende vervoersmiddelen en hierbij valt op dat de parkeervoorzieningen van de auto en de betrouwbaarheid van het openbaar vervoer zowel barrières als motieven zijn. Betaald parkeren is de belangrijkste barrière, terwijl de parkeervoorzieningen het belangrijkste motief zijn om de auto te gebruiken voorn woonwerkverkeer. Als belangrijkste barrière voor de (e‐)fiets wordt aangegeven dat de respondenten bang zijn dat zij niet representatief genoeg aankomen op de Radboud Universiteit of het Radboudumc en het belangrijkste motief om te (e‐)fietsen is dat het gezond is. De respondenten gebruiken het openbaar vervoer doordat de reistijd nuttig kan worden gebruikt maar vinden overstappen en weinig zitplekken in de spits de belangrijkste barrières.
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Managementwetenschappen