Een exploratief onderzoek naar het gebruik van video voor het uitdragen van merkwaarden en het motiveren van werknemers als onderdeel van internal brand management.
Keywords
No Thumbnail Available
Authors
Issue Date
2017-12-14
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Dit onderzoek richt zich op de effectiviteit van een videoboodschap voor het versterken van
een merk als onderdeel van internal brand management. De vraag die in het onderzoek centraal
staat is: ‘In hoeverre slaagt een videoboodschap erin merkwaarden uit te dragen en werknemers
te motiveren gedrag te vertonen conform de merkwaarden van een organisatie?’. Eerder
onderzoek bevestigde het belang van communicatie om gedrag van werknemers ten behoeve
van een merk te stimuleren, maar gaf weinig inzicht in de invulling van merkwaarden in een
communicatiekanaal en de effectiviteit ervan voor de gedragsmotivatie van werknemers. Het
Task-Technology Fit model werd in dit onderzoek gebruikt als theoretische verklaring. De
invulling van merkwaarden in een videoboodschap en de effectiviteit ervan werd in de vorm
van een casusstudie bij dienstverlener KPN empirisch geëxploreerd. De casusstudie bestond uit
twee onderdelen. In onderdeel I werd gebruik gemaakt van een kwalitatieve inhoudsanalyse om
de weerslag van merkwaarden in een videoboodschap met illustratieve voorbeelden te
beschrijven. De resultaten impliceerden dat de geslaagdheid van de doorvertaling van
merkwaarden in een videoboodschap afhankelijk is van de complexiteit van een merkwaarde.
In onderdeel II werd een vragenlijst ingevuld door respondenten werkzaam als klantadviseur
bij KPN Contact Eindhoven, waarin de samenhang tussen het herkennen van merkwaarden en
de gedragsmotivatie van werknemers voor een communicatieboodschap via video en face-to-
face communicatie werd onderzocht. Uit de resultaten bleek geen verschil in de herkenning van
merkwaarden en de beoordeling van gedragsmotivatie tussen de twee communicatiekanalen.
Er bleek wel een directe samenhang tussen beide variabelen te bestaan voor face-to-face
communicatie en niet voor een videoboodschap. De implicaties uit de casusstudie zijn relevant
voor het formuleren van vervolghypothesen en geven inzicht in communicatietechnieken om
gedrag van werknemers conform de merkwaarden van een organisatie te beïnvloeden.
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Letteren