De monotone binnenstad? Een onderzoek naar de invloed van de filialiseringsgraad op de waardering van middelgrote binnensteden door de consument.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2017-07-07
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Al lang vindt consumptie in binnensteden niet meer alleen in lokale, zelfstandige winkels plaats. Een recente ontwikkeling waar veel Nederlandse steden mee te maken hebben, is het proces waarbij juist deze winkels door grote (inter-)nationaal winkelketens uit de hoofdwinkelgebieden worden verdrongen. Dit proces wordt filialisering genoemd en brengt een aantal controverses met zich mee. Ten eerste geven binnenstadbezoekers aan dat dat voor hun de aanwezigheid van grote winkelketens een belangrijke rol speelt bij het maken van een keuze voor een bepaald winkelgebied. Tegelijkertijd is er sprake van een groeiende behoefte aan belevenis en pret onder de binnenstadbezoekers. Door stedelijke experts wordt echter vaak bekritiseerd dat het filialiseringsproces als consequentie heeft dat winkelgebieden steeds eentoniger worden. Vooral recreatieve binnenstadbezoekers, voor wie het rondkijken en ontspannen een belangrijkere rol speelt dan het aankopen van goederen, hechten belang aan een divers stadsbeeld en aanbodstructuur van winkelgebieden. De vraag is dus, hoe deze ontwikkelingen samen kunnen gaan. De hoofdvraag van dit onderzoek luidt daarom: “Welk invloed heeft het aandeel filialen van landelijke winkelketens in het totale winkelaanbod in middelgrote winkelgebieden op de beoordeling van deze winkelgebieden door consumenten?”
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Managementwetenschappen