Het effect van perspectieven in narratieve crisiscommunicatie op de lezer

Keywords
No Thumbnail Available
Issue Date
2017-07-07
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
De effecten van narratieven worden in steeds meer velden van de communicatie onderzocht. Onder andere in de journalistiek en de gezondheidscommunicatie zijn positieveeffecten gevonden van narratieven op het gebied van transportatie, identificatie en attitude. In dit onderzoek is antwoord gegeven op de volgende vraag: wat is het effect van verschillende vormen van narratieven en crisistypes in crisiscommunicatie op de attitude, transportatie en identificatie van de lezer? Daarbij wordt gekeken naar wat de invloed is van de perspectiefkeuze (ik versus wij) in narratieve crisiscommunicatie. Tevens wordt er gekeken naar de invloed van het type crisis (opzet versus geen opzet). Voor dit onderzoek is er een experiment uitgevoerd waarbij proefpersonen een tekst te lezen kregen over een fictief bedrijf ‘Asterias’. In dit verhaal werd er vanuit de CEO van het bedrijf verteld over een crisis die was voorgevallen in het bedrijf. Er waren vier versies van de tekst waarin opzet, geen opzet en wij of ik-perspectief gemanipuleerd waren. Elke proefpersoon kreeg een van de vier teksten te lezen waarna hij of zij een vragenlijst invulde over de tekst. Uit de resultaten van het onderzoek bleek dat er een significant hoofdeffect optrad bij de identificatie, waarbij de lezer zich meer identificeerde met het personage in de versie met het ik-perspectief. Ook bleek de attitude ten opzichte van zowel het personage, de CEO, als het (fictieve) bedrijf waarvoor hij werkt, hoger beoordeeld te worden wanneer er geen opzet in het spel was. De lezer voelt zich dus meer betrokken bij een ik-perspectief en heeft een positievere attitude ten opzichte van het bedrijf en de CEO als er geen opzettelijke fouten zijn gemaakt.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren