Het effect van taal en nationaliteit op de waardering van logo-slogan combinatie en merk & de symbolische waarde van Engels: Een onderzoek naar Engelse slogans en slogans in de moedertaal onder Nederlanders en Duitsers.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2017-01-27
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In dit artikel wordt een beschrijving gegeven van het onderzoek dat is uitgevoerd naar de symbolische waarde van het Engels. Er bestaan veel claims m.b.t. de symbolische waarde van het Engels, die stellen dat Engels de associaties modern, internationaal en prestigieus oproept. Daarnaast is onderzoek gedaan naar het effect van taal en nationaliteit op de waardering van consumenten. De waardering tegenover logo-slogan combinaties en merken van 132 Nederlandse en Duitse proefpersonen werd getoetst middels een vragenlijst. De helft van de proefpersonen kreeg Engelse slogans te zien, terwijl de andere helft slogan-equivalenten in de moedertaal (Nederlands of Duits) te zien kreeg. Wegens het blootstellingsverschil en mere- exposure effect werd verwacht dat Nederlanders hoger zouden waarderen dan Duitsers bij Engelse slogans, en dat Duitsers hoger zouden waarderen dan Nederlanders bij moedertaal slogans. Uit de resultaten blijkt dat Engelse slogans niet als meer modern, internationaal en prestigieus worden gezien dan slogans in de moedertaal. Dit is in tegenstrijd met de claims m.b.t. de symbolische waarde van het Engels. Verder bleek dat dat Nederlanders logo-slogan en merk niet hoger waardeerden bij Engelse slogans en dat Duitsers logo-slogan en merk niet hoger waardeerden bij moedertaal slogans.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren