De invloed van social media op de professionele reputatie van een individu en de invloed van geslachtsstereotypen.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Authors
Issue Date
2017-06-15
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Door social media kunnen werkgevers werknemers op een nieuwe manier evalueren. Hierom is het van belang te weten hoe een individu zich online dient te profileren voor een optimale professionele reputatie. Hoewel het tonen van professionele kwaliteiten op een social media profiel voor een waargenomen fit met een organisatie zorgt, wordt een goede leider vaak enkel omschreven met mannelijke eigenschappen en wordt van vrouwen verwacht dat zij het harde werk niet aankunnen. Het doorbreken van deze geslachtsstereotypen leidt tot sociale afkeuring. Dit houdt in dat professioneel profileren enkel positief zal werken voor mannen. In dit onderzoek wordt verwacht dat, omdat contacten door social media meerdere kanten van een individu zien, geslachtsstereotypen tegenwoordig minder strikt worden gehanteerd en het daardoor geaccepteerd wordt indien een individu gedrag vertoont dat niet binnen de traditionele geslachtsstereotypen past. Er is echter nog weinig onderzoek gedaan naar of mannen en vrouwen zich op social media verschillend dienen te profileren voor een optimale professionele reputatie en wat de invloed van het wel of niet doorbreken van geslachtsstereotypen hierbij is.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren