Verhalende crisiscommunicatie.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2017-01-27
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In dit onderzoek worden de effecten van verhalen in crisiscommunicatie onderzocht. In een experiment wordt gebruik gemaakt van 2 verschillende perspectieven, het ik-perspectief en het wij-perspectief, en van 2 verschillende crisistypen, of de crisis met of zonder opzet van de organisatie is veroorzaakt. Vervolgens wordt er gekeken of deze verschillende manipulaties invloed hebben op de identificatie met het personage, de transportatie naar de verhaalwereld toe en de attitude ten opzichte van de CEO van het bedrijf en de organisatie zelf. Het blijkt dat het ik-perspectief tot meer identificatie met het personage in het verhaal leidt dan het wij-perspectief. Crisistype heeft invloed op de attitude ten opzichte van de CEO en het bedrijf; deze worden beide als betrouwbaarder, deskundiger en aantrekkelijker bevonden als er geen opzet in het spel is. Er vindt geen interactie plaats tussen perspectief en crisistype.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren