De invloed van het perspectief op de overtuigingskracht van verhalen.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2017-01-27
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Huidkanker is al jaren een groot probleem in de Nederlandse samenleving. Het smeren van zonnebrandcrème kan ervoor zorgen dat de kans op het krijgen van huidkanker wordt verkleind. Toch bestaat er nog veel weerstand tegen het smeren van zonnebrandcrème en wordt dit niet altijd gedaan. Om dit te veranderen is voorlichting en persuasieve communicatie nodig. Narratieven kunnen zorgen voor een gedragsverandering. Maar op de vraag waarom narratieven werken is nog geen duidelijk antwoord. Dit onderzoek heeft onderzocht wat de invloed van perspectief en gender is op de transportatie, identificatie en narratieve overtuigingskracht van een gezondheidsboodschap. Er zijn voor dit experiment vier teksten geschreven met elk een ander perspectief. Zo is er een verhaal in de eerste persoon geschreven, een verhaal in de tweede persoon en twee verhalen in de derde persoon waarvan het ene verhaal een mannelijke protagonist had en het andere verhaal een vrouwelijke. Elke proefpersoon heeft één tekst gelezen en aan de hand daarvan vragen beantwoord die onderzoeken in hoeverre er sprake is van transportatie, identificatie, attitudeverandering, emotionele toestand en intentieverandering. Uit de resultaten is gebleken dat het perspectief van een verhaal weinig tot geen invloed heeft op deze variabelen. Uit het onderzoek is wel gebleken dat vrouwen meer beïnvloedbaar zijn dan mannen. Ze worden meer beïnvloed, kunnen zich beter identificeren met een hoofdpersoon en worden meer meegezogen in een verhaal dan mannen.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren