Het verband tussen een conversational human voice en het ontstaan van een dialoog, vergeleken tussen profit en non-profit organisaties.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2014-12-19
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Dit onderzoek richt zich op klachten-tweets gericht aan organisaties. Hierbij wordt ten eerste bekeken wat het verband is tussen het ontstaan van een dialoog en het gebruik van de conversational human voice. De conversational human voice wordt hierbij opgedeeld tussen het gebruik van een naam of initialen in de reactie en het gebruik van een persoonlijk voornaamwoord. Ten tweede wordt bekeken welk verschil er bestaat tussen non-profit en profit organisaties en het vertoon van de conversational human voice bij webcare en het ontstaan van een dialoog. De onderzoeksvragen zijn beantwoord door middel van een corpus van 3305 klachten-tweets. Door middel van de chi-kwadraat toets is het antwoord op de vragen gevonden. Er bleek een significant verband te zijn tussen het gebruik van de conversational human voice en het ontstaan van een dialoog. Het vertoon van een conversational human voice beïnvloed volgens Van Noort & Wi! llemsen ( 2011) het imago van een organisatie positief. Om een hoge mate van conversational human voice te vertonen moet een organisatie volgens Kelleher (2009) openstaan voor dialoog. Het gebruik van een naam of initialen en gebruik van een persoonlijk voornaamwoord kan dus een dialoog triggeren en kan het imago van de organisatie positief beïnvloeden. Er bleek geen significantie te bestaan tussen de conversational human voice of het ontstaan van een dialoog vergeleken met een profit of non-profit organisatie. In verder onderzoek zou kunnen worden onderzocht of door het gebruik van de conversational human voice bij webcare door een non-profit organisatie dezelfde positieve imagobeïnvloeding wordt ervaren zoals wordt aangetoond door Van Noort & Willemsen (2011) bij profit organisaties. Door de nieuwe profit-achtige organisatiestructuren in non-profit organisaties is het van belang dat non-profit organisaties meer kennis hebben over imagobeïnvloeding op grote sociale media zoals Tw! itter.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren