Ik wil iedere vrouw adviseren om mee te doen aan het bevolkingsonderzoek borstkanker. Een onderzoek naar het auto- en allodiëgetische eerstepersoonsperspectief in narratieve gezondheidsvoorlichting.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2017-01-25
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Narratieve persuasie lijkt veelbelovend binnen de gezondheidscommunicatie. Een belangrijke rol daarin speelt identificatie; de kans is groot dat lezers de standpunten van de hoofpersoon van een verhaal overnemen als ze zich met hem kunnen identificeren. Naar het identificatieaspect ‘perspectief nemen’ en het effect op overtuiging zijn verschillende onderzoeken gedaan, met name naar het eerste- en derdepersoonsperspectief. In dit onderzoek ligt de focus op het eerstepersoonsperspectief dat complexer blijkt dan in onderzoeken werd aangenomen: er bestaat een onderscheid tussen het auto- en allodiëgetische ik-perspectief. De autodiëgetische ik heeft het verhaal meegemaakt als hoofdfiguur en de allodiëgetische ik als getuige. Dit onderscheid kan relevant zijn binnen gezondheidscommunicatie over ‘geslachtsgebonden’ ziektes zoals borstkanker, omdat met een allodiëgetische tekst (een man vertelt over zijn vrouw met borstkanker) ook mannen bij deze ‘vrouwenziekte’ betrokken kunnen worden.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren