Winkelen in de provincie. Een onderzoek naar het winkellandschap van Utrecht in de negentiende eeuw.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2016-06-15
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In dit bachelorwerkstuk wordt het winkellandschap van Utrecht in de negentiende eeuw bestudeerd. De eerste helft van de negentiende eeuw wordt gekenmerkt door traditionele winkelmethoden en markten. Gedurende de tweede helft van de negentiende eeuw doen moderne verkooptechnieken, etalages en een breder aanbod hun intrede in het winkellandschap - waardoor Utrecht zich langzaam ontwikkeld naar o.a. Frans en Engels voorbeeld. Daarnaast wordt de groei en verspreiding van winkels in Utrecht in dit werkstuk getoond aan de hand van de adresboeken van Utrecht tussen 1850 en 1890. Elke tien jaar wordt de groei en verspreiding bestudeerd van drie beroepsgroepen, om zo de ontwikkelingen in de stad te illustreren. In de negentiende eeuw zien we dat Utrecht als stad een langzame groei doormaakt, wat in het winkellandschap betekende dat traditie en innovatie zich langs elkaar ontwikkelden. Dit maakt Utrecht een interessante casus binnen de bestudering van winkellandschappen.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren
Specialisation