Een jaarverslag als overtuigende tekst? Een analyse naar het gebruik van persuasieve technieken in jaarverslagen van Nederlandse goede doelen.

Keywords
No Thumbnail Available
Issue Date
2015-06-30
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Het doel van het onderzoek was inzicht krijgen in hoeverre er sprake was van het gebruik van en een verandering in de inzet van persuasieve technieken in jaarverslagen van Nederlandse goede doelen. Hiervoor werd gekeken naar jaarverslagen uit 2003 en 2013 en werd onderscheid gemaakt tussen drie typen organisaties: Gezondheid; Natuur, milieu & dierenwelzijn; Internationale hulp. Om de hoofdvraag te kunnen beantwoorden, werden drie persuasieve technieken (de publicatie van grafieken, foto's en exemplars) gekoppeld aan drie verschillende deelvragen. Er bleken vooral veranderingen te zijn met betrekking tot de publicatie van grafieken en de publicatie van grafieken met schendingen in jaarverslagen uit 2003 en jaarverslagen uit 2013. In 2013 werden meer grafieken (met schendingen) gepubliceerd. Voor foto's en exemplars bleken er weinig tot geen verschillen te zijn tussen 2003 en 2013.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren