Onbekend maakt onbemind? De relatie tussen interetnisch contact en attitude onderzocht bij autochtone leerlingen uit het voortgezet onderwijs
Keywords
Loading...
Authors
Issue Date
2010-06
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In de media is de laatste jaren veel aandacht voor de integratie van allochtonen. Met name over
Marokkaanse probleemjongeren is veel gezegd. Allochtonen zouden niet goed integreren en dit
blijkt dan met name uit criminaliteitscijfers, opleidingsniveau, taalniveau en sociaaleconomische
positie (bijv. Scheffer, 2000; Verhagen, 2004; Wilders, 2008). Dit lijkt de negatieve opvattingen
van autochtonen over allochtonen te voeden en zou zodoende polarisatie in de samenleving in de
hand kunnen werken. De opkomst van de Partij voor de Vrijheid (PVV) illustreert de toegenomen
onvrede onder autochtonen, maar leidt tevens tot een verhoogde ervaring van discriminatie onder
moslims, zo blijkt uit het rapport ‘Polarisatie en radicalisering in Nederland’ (Moors, Lenke
Balogh, Van Donselaar, & De Graaff, 2010).
In deze bachelorthesis wordt onderzoek gedaan naar de relatie tussen interetnisch contact en
attitude en beeldvorming onder autochtone jongeren. Het doel van dit onderzoek is een bijdrage
te leveren aan het debat over segregatie en integratie door te onderzoeken of er een relatie is
tussen interetnisch contact enerzijds en de attitude en beeldvorming van autochtone jongeren
ten opzichte van etnische minderheden anderzijds.
De relatie tussen interetnisch contact en attitude en beeldvorming is onderzocht door middel van
een survey op drie verschillende scholen (een ‘witte’, ‘gemengde’ en ‘zwarte’ school). Deze scholen
zijn het Mill-Hillcollege in Goirle (‘wit’), 2College Cobbenhagen in Tilburg (‘gemengd’) en een
(anonieme) school in Amsterdam (‘zwart’). De scholen zijn geselecteerd vanwege de procentuele
verhouding autochtonen en allochtonen op de school en vanwege de aanwezigheid van een vmbo-t-/mavo-,
havo- en vwo-afdeling.
Om de doelstelling van het onderzoek te bereiken is de volgende centrale vraag opgesteld: In
hoeverre is er een relatie tussen de mate van interetnisch contact en de attitude en beeldvorming
van autochtone jongeren ten opzichte van etnische minderheden? En hoe kan deze relatie worden
verklaard?
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Managementwetenschappen