Filialisering van Nederlandse binnensteden : Een onderzoek naar de filialisering van Nederlandse binnensteden en de ontwikkeling van winkelhuurprijzen

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2011-06
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Het Nederlandse winkelaanbod in binnensteden is de afgelopen decennia veranderd. Deze verandering kan zowel positief als negatief worden opgevat. Het winkelaanbod in bijna alle Nederlandse binnensteden lijkt op elkaar en overal zijn dezelfde winkels aanwezig met hetzelfde assortiment en dezelfde uitstraling. Dit zijn niet zomaar winkels. Het zijn filiaalbedrijven die zich in binnensteden hebben gevestigd op de beste locaties (A-winkelstraten). De zelfstandige ondernemers zijn uit het straatbeeld verdwenen ten gunste van deze filiaalbedrijven. Maar klopt dit beeld wel? Zijn Nederlandse binnensteden daadwerkelijk gefilialiseerd en heeft de filialisering geleid tot stijgende winkelhuurprijzen? En wat zijn hiervan de gevolgen voor Nederlandse binnensteden? In dit onderzoek wordt nagegaan of deze vermoedens gegrond zijn en of gesproken kan worden van gefilialiseerde binnensteden. De hoofdvraag in dit onderzoek is als volgt: “In welke mate is het Nederlandse winkelaanbod gefilialiseerd en welke gevolgen heeft dit voor de winkelhuurprijzen in binnensteden?
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Managementwetenschappen