Sociale veiligheid in openbare ruimten : Onderzoek naar de relatie tussen ruimtelijke ordening en sociale veiligheid in publieke ruimten
Keywords
Loading...
Authors
Issue Date
2012-08-17
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In publieke ruimten komen mensen samen om verschillende redenen. Op knooppuntlocaties komen
mensen voornamelijk om zich te verplaatsen. Zowel in trein, metro of bus als op de stations en in de
stationsomgeving komen zeer uiteenlopende groepen mensen elkaar tegen: ouderen, jongeren,
mensen die op weg zijn naar school of werk, toeristen en recreanten. In deze omgeving kan overlast,
verloedering en criminaliteit gemakkelijk optreden.
Deze gevoelens van (on)veiligheid bepalen de mate van sociale veiligheid op een locatie, in dit geval
een publieke ruimte. De sociale veiligheid in een publieke ruimte kan verhoogd worden door een
adequate vormgeving en inrichting van de (gebouwde) omgeving. Er bestaan een aantal preventieve
maatregelen, betreffende de ruimtelijke ordening, ter bevordering van de sociale veiligheid welke
toepasbaar zijn op alle publieke ruimten.
Een knooppuntlocatie is een vorm van publieke ruimte, maar wel met een extra dimensie, namelijk
vervoer. Door deze dimensie is een knooppunt geen specifiek doel om te verblijven, maar een
middel om zich te verplaatsen. Voor de inrichting van een knooppunt wordt echter geen
uitzondering gemaakt wat betreft de maatregelen om de sociale veiligheid te verhogen.
In dit onderzoek wordt geanalyseerd of deze maatregelen wel van toepassing zijn op
knooppuntlocaties en of er geen extra of andere maatregelen getroffen moeten worden om de
sociale veiligheid in deze speciale publieke ruimten te verbeteren. De hypothese van dit onderzoek
suggereert dan ook dat sociale veiligheid op knooppuntlocaties extra in het geding komt, omdat de
verblijfsfunctie op een dergelijke locatie vaak nauwelijks is ingevuld. De hoofdvraag van dit
onderzoek omvat de vraag in welke mate de sociale veiligheidsaspecten van ruimtelijke ordening in
publieke ruimten overeenkomen met deze aspecten op knooppunten, al dan niet met een
verblijfsfunctie. Deze hoofdvraag wordt beantwoord aan de hand van een drietal deelvragen. En aan
de hand van analyses van een vijftal casussen. Dit betreft een viertal casussen waarvan alleen een
documentanalyse is gemaakt, namelijk station Apeldoorn, station Utrecht Centraal, station Winsum
en de stations aan de Valleilijn. Hiervan dienen de eerste twee stations als stations met een
verblijfsfunctie, de laatste twee als stations met een vervoersfunctie. De vijfde casus omvat een
verdiepingscasus over het Maankwartier in Heerlen, wat ook een verblijfsknooppunt wordt
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Managementwetenschappen